Correction

درست حدود 9 ماه پیش بود که برای اولین بار با موضوعی با عنوان MOOC (مُک) آشنا شدم. آشنایی ام خیلی اتفاقی بود! حدود ساعت یک نیمه شب بود و من طبق معمول وبگردی پیش از خواب را با Smartphone ام انجام می دادم. که Notification نرم افزار TED یک ارائه ی جدیدی را اعلام کرد. عنوان بحث Why massive open online courses (still) matter که توسط Anant Agarwal ارائه می شد. بدون از دست دادن وقت شروع به تماشا کردم.

Anant Aqarwal استاد علوم رایانه ی دانشگاه MIT با لهجه ی هندی بر روی سن ظاهر شد و در رابطه با عدم تحول چشمگیر در  آموزش علمی شروع به صحبت کرد. می گفت که سال های سال است که آموزش به شکل مرسوم در دانشگاه های سراسر دنیا دنبال می شود؛ یک کلاس در ، یک استاد، یک گروه دانشجو، یک ساعت خاص در روز، یک درس مشخص. همه و همه ویژگی های آموزش سنتی هستند. اما زمانه تغییر کرده و تکنولوژی همه ی امور را تحت تاثیر قرار داده است و آموزش هم باید تغییر بنیادین داشته باشد. این تغییر به سوی MOOC است.

MOOC واژه ی تولید شده از حروف ابتدایی عبارت Massive Open Online Course است که زمان زیادی از ساخته شدن آن نمی گذرد. این واژه برای اولین بار در سال 2008 توسط دو نفر[1] به جمع واژگان زبانی وارد شد و پس از آن جایگاه خود را در آموزش علمی جهان باز کرد. MOOC دروسی Online است که برای مجموعه شرکت کنندگان بینهایت در سراسر دنیا طراحی شده است که از طریق Web به این امکان دست رسی دارند. MOOC برای شرکت کنندگان خود اسناد ، جزوات ، فیلم های آموزشی ، تکالیف درسی و ... را ، درست مانند یک کلاس درس دانشگاهی، فراهم می سازد. تمایز بارز MOOC با دیگر راهکارهای آموزش از راه دور(Distance Education) در ایجاد فضای گفتگو آزاد بین شرکت کنندگان و اساتید است که در آن همه می توانند به صورت آزاد سوالات و نظرات خود را بیان کنند و پاسخ های متعدد دریافت کنند. MOOC در سال های اخیر آن چنان فضای آموزش جهان را تحت تاثیر قرار داده است که The New York Times سال 2012 را سال MOOC نامید.

MOOC مزایای بسیاری برای آموزش دارد، برای مثال:

این شیوه ی آموزشی هنوز در حال توسعه است و هر روز ایده های تازه ای برای رفع کاستی ها بدان افزوده می شود. برای مثال Fliepped Classrooms به عنوان زمانی برای دانشجویان که بتوانند به صورت حضوری در مکانی با اساتید و دانشجویان دیگر به تبادل نظر در رابطه با دروس بپردازند.

در چند سال اخیر تلاش زیادی برای محقق کردن این ایده شکل گرفته است. وب سایت های محتلفی خدمات آموزشی همگانی ارائه می دهد که از آن جمله  می توان به موارد زیر اشاره کرد:

edX : محصول مشترک دانشگاه MIT  و  Harvard. این سایت از مجموعه دروس خود را از دانشگاه های مختلف از سراسر جهان جمع آوری کرده است. واسط کاربری این ساین بسیار عالی و کاربرد پسند است. این سایت بنا به درخواست دانشجو و با دریافت هزینه ی مشخصی Certificat برای گذراندن هر دوره ی آموزشی صادر می کند. تجربه شخص من از چند Course این سایت بسیار مفید و مناسب بود.

coursera :

Khan Achademy :

Future Learn

تا این جا به نظرم ایده ی بسیار جذاب است اما همه ی ماجرا فقط این نیست. موضوع وقتی جالب تر می شود که وارد یکی از دوره های مجازی آموزشی شویم. 

این مطلب ادامه دارد

 


[1] Dave Cormier و Bryan Alexander ؛برای آگاهی بیشتر!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی